۱۳۹۵ بهمن ۷, پنجشنبه

پژوهشگر ایرانی در حال تحقیق: آیا اینشتن اشتباه کرده است؟

fansalar-img-dr-niayesh-afshordi
دکتر نیایش افشردی
طبق نظریه اینشتن سرعت نور در خلا همواره ارزشی ثابت دارد و حداکثر سرعتی است که ماده و اطلاعات می تواند با آن حرکت کند  و برابر 300هزار کیلومتر بر ثانیه است.
اما اکنون دو دانشمند فیزیک در حال تحقیق درباره نظریه شان هستند تا اثبات کنند که نور میتواند با سرعتی بیشتر نیز منتشر شود.
  1. دکتر نیایش افشردی کیهانشناس ایرانی دانشگاه واترلو و موسسه پریمتر کانادا
  2. پروفسور جاو مگویجو از کالج امپریال لندن

تا کنون مسئله رسیدن نور به اقصی نقاط عالم اولیه با نظریه تورم کیهانی توضیح داده میشد یعنی انبساط جهان باسرعتی بیش از نور رخ داده [یعنی فضا و فاصله اجرام  با سرعتی بسیار
بیشتر از نور در مدت کوتاهی منبسط شده و همان موقع هم سرعت نور 300هزار کیلومتر بر ثانیه بوده.]


این دو دانشمند میگویند: مسئله افق گیهانی بیان می کند که اگر هیچ چیز نتواند سریعتر از سرعت نور در خلا حرکت کند عالم از مهبانگ تا امروز فرصت همگن شدن را بدست نمی آورد در حالیکه می بینیم جهان همگن است. اگر ثابت کنند سرعت نور در آغاز جهان بیشتر بوده مسئله حل می شود.

نظریه جدید با بررسی «ریزموج پس زمینه کیهانی» (CBM) مدلی ارائه می کند که سرعت نور و گرانش مثل دما می تواند متغییر و [افزایشی باشد]. در ابتدای بیگ بنگ و ایجاد جهان وقتی نسبت سرعتهای نور و گرا نش سریعا به سمت بینهایت پیش می رفته در نقطه مشخصی تغییر ناگهانی بوجود آمده. در ابتدای عالم زمانی که دما 10هزار تریلیون درجه سانتیگراد بوده نور با سرعتی خیلی زیاد حرکت می کرد.

این نظریه می گوید دست کم در دماهای بالا و در نظریه گرانش کوانتومی حداکثر سرعت نور در خلا حداکثر صرعت حرکت ماده و اطلاعات نیست.
دکتر افشردی می گوید: نظریه نسبیت اینشتن با قوانین مکانیک کوانتوم سازگار نیست و اکثریت فیزیکدانان می گویند نظریه گرانش کوانتومی در نهایت جایگزین نسبیت خواهد شد.
5 سال دیگر امکانات رصدی به حدی خواهد رسید که این نظریه جدید را می توانند در کیهان بررسی و آزمایش کنند. پس تا 5 سال دیگر.
برای اطلاعات بیشتر به منبع مراجعه کنید.

منبع: مجله دانشمند640 بهمن 1395
صفحه 26
نویسنده: هدا عربشاهی

دکتر افشردی از فارغ التحصیلان دبیرستان استعدادهای درخشان علامه حلی تهران و برنده مدال نقره المپیاد جهانی فیزیک در سال ۱۹۹۶ است. او تحصیلات کارشناسی خود را در رشته فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برده است.

این فیزیکدان ایرانی، پیشتر نیز جوایزی را از انجمن نجوم هند در سال ۲۰۰۸، وزارت تحقیقات و نوآوری اونتاریوی کانادا و تسهیلات شتابدهنده اکتشافات شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا کسب کرده بود.
سوال:
  1.  سرعت نور در شرایط خلا 300 هزار کیلومتر بر ثانیه است. با توجه به اینکه سرعت نور در شیشه 200هزار کیلومتر بر ثانیه است در میابیم در شرایطی خاص از فضا سرعت نور کم میشود.
  2.  آیا امکان دارد در دماهای بسیار بالا خاصیت فضا بگونه ای تغییر کند که سرعت نور بیشتر از 300 هزار کیلومتر بر ثانیه شود؟
  3. آیا فضا با سرعتی بیشتر از نور یا مساوی یا کمتر از سرعت نور در زمان بیگ بنگ گسترش یافته؟ یعنی سرعت انبساط فضا و سرعت دور شدن اجرام و سرعت نور در زمان ایجاد جهان چقدر بوده است؟

هیچ نظری موجود نیست: